Autor |
Wiadomość |
Le00nn
maniak
Dołączył: 25 Sie 2006
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: K-Town
|
|
Pierwsze pomysły rowerowej amortyzacji-przełom wieku XIX-XX |
|
Na prośbę Amstaffa i NS'a
System amortyzacji w rowerze wydaje się dosyć nowoczesnym wynalazkiem, jednak nie każdy wie że już ponad 100 lat temu pojawiły się opatentowane systemy zawieszenia tylnego oraz przedniego. Przyglądając się projektom pierwszych rowerów wyposażonych w amortyzację, można się zastanowić kiedy tak naprawdę zaczęła się idea zjazdu oraz era rowerów dających zupełnie nowe możliwości.
Pierwsze patenty zawieszenia zgłoszono w urzędach patentowych już w latach 1890-1900. Jednym z nich był zgłoszony w roku 1891, projekt roweru z przednim systemem zawieszenia, autorstwa W.Scantlebury. Siodełko oraz korby były przymocowane na stałe do tylnego koła. W przypadku najechania na przeszkodę, przednie koło podskakiwało i uginało sprężynę zlokalizowaną nad korbami. Pomysł wydaje się być właściwie projektem nie tylko przedniej, ale i tylnej amortyzacji wstrząsów. Rower ten istniał także w wersji kierowanej za pomocą rączek przymocowanych do siodełka, odpowiednio połączonych łącznikami z przednim kołem (podobne systemy spotykane są dzisiaj w niektórych modelach rowerów poziomych).
Rok po tym wynalazku, konstruktor o nazwisku McGlinchey stworzył prototyp dosyć nowocześnie wyglądającego roweru z przednią oraz tylną amortyzacją. Rower ten posiadał tylny wahacz, zamocowany na jednym zawiasie, a także dosyć nietypowy przedni widelec, zaopatrzony w sprężynę uginającą koło. Pomysł McGlinchey'a nie był jednak stworzony z myślą o kolarstwie górskim. W tamtych czasach jazda typu „off-road” mogła przypominać bardziej dzisiejsze gładkie krawężniki, a zastosowanie sprężyn oprócz gumowych opon wydawało się niezwykle innowacyjne.
Pomysły pełnego zawieszenia szybko doprowadziły do opatentowania także amortyzatorów przednich. Pierwsze pomysły pochodzą z okresu roku 1980, jednak to co dziś można nazwać 'widelcami teleskopowymi', możemy zobaczyć m.in. na projekcie z roku 1922, opracowanym przez George'a W. Sage Jr. Widać na nim amortyzator przedni, oparty na konstrukcji górnej półki, wraz z lagami działającymi podobnie do dzisiejszych systemów 'upside-down'. Dodatkowo dolne widełki, prawdopodobnie dla zwiększenia sztywności, przymocowane były do przedniego błotnika za pomocą specjalnej przekładki.
Jeszcze inny pomysł, dający pełną amortyzację, przedstawił niejaki H.A.Becker w roku 1890. Jego rower znacznie wyprzedził swoją epokę, wykorzystując dosyć zaawansowany jak na tamte czasy system tylnego zawieszenia z kilkoma punktami ugięcia.
Z końcem XIX wieku wiąże się wiele podobnych, opatentowanych rozwiązań opartych nie tylko na sprężynach, ale także giętych elementach metalowych z wykorzystaniem zawiasów, dających uczucie ugięcia na przeszkodach.
Jest faktem, że entuzjaści i konstruktorzy tamtych czasów przetarli szlaki myśli technicznej dla dzisiejszego przemysły rowerowego. Mimo, iż opisane wynalazki prawdopodobnie nigdy nie pojawił się w powszechnym użytku, to zapewniły ich twórcom wieczne miejsce w tworzeniu historii kolarstwa górskiego.
źródło: [link widoczny dla zalogowanych]
Miłej lektury
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pią 19:43, 20 Kwi 2007 |
|
|
|
|
Zaby_Stara
Nie ma nic innego do roboty
Dołączył: 25 Sie 2006
Posty: 180
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 2/5 Skąd: K-Town
|
|
|
|
fajny artykuł, a na zdjeciach sami freerajdowcy, jest nawet pradziadek NS'ora Podoba mi sie ten pseudo czterozawias, i up-side-down ala manitou Shiver;) Ale jak na tamte czasy to rispekt!!!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Sob 0:41, 21 Kwi 2007 |
|
|
Amstaff
Administrator
Dołączył: 24 Sie 2006
Posty: 169
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z lasu
|
|
|
|
Wituś może coś zaciagniesz z tych fotek i zastosujesz w epiconie?
Na ostatnim zdjęciu po lewej to Ty znajdz mnie tam xD
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Sob 9:55, 21 Kwi 2007 |
|
|
Zaby_Stara
Nie ma nic innego do roboty
Dołączył: 25 Sie 2006
Posty: 180
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 2/5 Skąd: K-Town
|
|
|
|
Ty jestes ten ostatni z prawej na rowerze niektóre patenty zawieszen są na serio ciekawe... ale ja myslałem o systemach tłumienia bardziej... no ale zobaczymy, moze nasi pradziadkowie cos do epicona wymyslili Pozdro!!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Nie 0:46, 22 Kwi 2007 |
|
|
NS
Uzależniony
Dołączył: 25 Sie 2006
Posty: 202
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
Dzieki " Le00nn " za wstawienie tego posta dla mnie bomba ten artykul ciekawostka jest to ze kolesie pod koniec XIXw juz projektowali zawieszenie w rowerach, gdzie dopiero na dobre zaczeto sie tym zajmowac w latach 90 XXw.Szkoda ze przez te lata nikt sie tym nie zajmowal ,ciekawe jak by dzis wygladaly rowery gdyby od tamtych lat ktos sie tym zajol na powaznie. Pozdro
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Nie 14:22, 22 Kwi 2007 |
|
|
!Giro!
Czasem tu bywa
Dołączył: 25 Sie 2006
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ziemia-Europa-Polska-Pomorze-Zadupie;)
|
|
|
|
Niezłe rowerki;P
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 12:23, 23 Maj 2007 |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|