Autor |
Wiadomość |
KalenTrial
Bywalec
Dołączył: 27 Sie 2006
Posty: 52
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kościerzyna
|
|
Dla "Zielonych" cz. 2 |
|
Rower do trialu
A więc tak ... w trialu rowerowym wyróżniamy 2 typy rowerów tzw. stock`i i mod`y
STOCK
MOD
Jakie są podstawowe różnice pomiedzy stock`iem a mod`em?
Stock:
- posiada 26 calowe koła
- niektóre modele ram posiadają miejsce na siodełko
- rama do stock`u ma większe gabaryty niz w mod`zie
- najcześciej w stock`ach montowane są mostki o wzniosie 17 stopni i długości 90 mm
Mod:
- posiada 20 calowe koła
- rama w modzie jest krótsza i zazwyczaj lżejsza niż w stock`u
- mostek w mod`zie ma wiekszy wznios niż w stock`u ... przeważnie spotyka sie mostki o wzniosie 40 stopni i długości 160mm...
- w przeciwieństwie do stock`a w mod`zie wolnobieg jest z przodu a nie w tylnej piaście
Czym charakteryzuje sie typowy rower trialowy ?
- pierwsze, co rzuca się w oczy to wysokość ramy. Rura podsiodłowa jest skrócona do tej długości, aby rura górna przedniego trójkąta tworzyła linie prostą z rura górną tylnego trójkąta. Potocznie mówi się na to, że rama jest „niska”, więc pierwszym aspektem ramy trialowej jest to, że jest po prostu niska.
- mała korba wyposażona w rock ring, czyli osłonkę na koronkę kobry, gdyż w trialu istnieje duże prawdopodobieństwo uszkodzenia korby
Ogólną zasadą małej zębatki z przodu jest fakt, iż rower trialowy posiada przełożenie prawie w stosunku 1:1. Najczęściej spotykanymi przełożeniami są 22:16 w wypadku korby ze sztywną koronka z przodu i wolnobiegiem w tylnej pieście i 18:15 w wypadku korby z wolnobiegiem z zablokowanym bębnem w tylnej pieście
- skrócona długość łańcucha ... gdyby łańcuch byłby normalnej długości podczas skakania, po prostu by spadał z zębatek
- opony powinny mieć gęsty bieżnik najlepiej w kostkę. Opona musi mieć bardzo duża przyczepność do podłoża. Przednia opona powinna mieć rozmiar w okolicach 2.1” lecz tylna w granicach 2,3- 2,5 czyli już szersza opona... dobór ciśnienia w oponach pozostawiam juz Wam ... mi osobiście lepiej skacze sie jak mam mało powietrza w tylnim kole (łatwiej jest mi się wtedy wybijać) ale musze za to zwracać wiekszą uwagę na obręcz i dętke aby ich nie uszkodzić
- tylna obręcz w porównaniu do zwykłych obręczy MTB jest bardzo szeroka. Szerokość obręczy w normalnym rowerze waha się przy 25mm.w typowym rowerze trialowym waha się przy 38-47mm. Przednia obręcz również jest szeroka, lecz nie aż tak... Waha się przy 32mm. Gdy będziemy posiadali wąską obręcz jazda przy niskim ciśnieniu w dętkach może spowodować, że opona się „wygnie”, co jest bardzo niebezpieczne podczas skakania
- szeroka kiera ... najlepiej w granicach od 680 mm do 720mm ... szeroka kierownica pomaga w utrzymywaniu równowagi na rowerku
- hamulce to podstawa... muszą łapać z ogromną siłą punktowo. Gdy zaciśniemy dzwignie hamulca, ma on trzymać koło i go nie puścić. Przy hamulcach trialowcy stosują pewną „sztuczke”. Smarują obręcze najzwyklejszym lepikiem (smoła). Zwiększa to znacznie siłę hamowania jednak przedobrzenie powoduje, że smoła staje się oleista i wtedy hamulec działa gorzej jak wcześniej
- pedały tzw. platformy wyposażone w piny, które zapobiegają zsuwaniu sie nogi
No tak wszystko ładnie pięknie ale skąd wziąść kasę na te wszystkie "bajery"?
Kupienie w całości złożonej trialówki może przyprawić o ból głowy...dlatego proponuje kupowanie cześci po koleji.
Jeśli posiadasz zwykły rower MTB a chcesz trenować trial to wymień w nim kierownice, pedały, hamulce i zacznij trenować ...potem zmienisz ramke itd...a z czasem złożysz wymażoną trialówkę.
Taki system kupowania jest bezpieczniejszy dla Twojej kieszeni
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 21:08, 28 Mar 2007 |
|
|
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|